March 23, 2025

තහනම ඉවත් කිරීමෙන් පසු වාහන ආනයන ප්‍රවණතාව රජයේ අපේක්ෂාවන්ට අනුකූල වන බවත් අපේක්ෂිත බදු ආදායම රුපියල් බිලියන 300කට ආසන්න වනු ඇතැයි විශ්වාස කරන බවත් මුදල් අමාත්‍යාංශය පවසයි.

මුදල් අමාත්‍යාංශයේ ලේකම් මහින්ද සිරිවර්ධන පවසන්නේ මෙම වසර තුළ සුරාබදු බදු, අගය එකතු කළ බද්ද (වැට්) සහ වාහන ආනයන සඳහා වන අනෙකුත් බදුවලින් රුපියල් බිලියන 300ක් පමණ රැස් කිරීමට අපේක්ෂා කරන බවයි.

“අපි ධනාත්මක ප්‍රතිඵලයක් අපේක්ෂා කරනවා,වාහන ආනයන ප්‍රවණතාව අපේක්ෂාවන්ට බොහෝ දුරට අනුකූල බව මම සතුටින් සඳහන් කරන්නේ” යනුවෙන් ඔහු පැවසීය.

තහනමෙන් වසර පහකට පසු, මෝටර් රථ ආනයන සීමාවන් ලිහිල් කිරීම සැළකිව යුතු බදු ආදායමක් ජනනය කරනු ඇතැයි අපේක්ෂා කරන අතර එය 2025 දී ශ්‍රී ලංකාවේ ආදායම බලමුළු ගැන්වීමට සහාය වනු ඇත.

අර්බුදයෙන් පසු රට යථා තත්ත්වයට පත්වීමේ ප්‍රධාන පියවරක් ලෙස, 2025 අවසානය වන විට දළ දේශීය නිෂ්පාදිතයෙන් 2.3%ක ප්‍රාථමික අතිරික්තයක් වාහන ආනයන සීමාවන් ලිහිල් කිරීම හරහා ලබා ගත හැකි යැයි අපේක්ෂා කෙරේ.

2025 අයවැය කතාවට අනුව, පෙබරවාරි 1 වැනි දින සිදු වූ මෝටර් රථ ආනයන ලිහිල් කිරීම මගින් ආදායම් ලාභවලින් වැඩි ප්‍රමාණයක් ලබා දෙනු ඇතැයි අපේක්ෂා කෙරේ.

වාහන ආනයනය බාහිර අංශයේ ස්ථාවරත්වයට අනවශ්‍ය ඍණාත්මක බලපෑම් ඇති නොකරන බව සහතික කිරීම සඳහා මෙම ක්‍රියාවලිය ප්‍රවේශමෙන් නිරීක්ෂණය කෙරේ.

මීට අමතරව, 2025 අයවැය මඟින් සුඛෝපභෝගී මෝටර් රථවලින් ලැබෙන රජයේ බදු ආදායම 2025-2027 කාලය තුළ රුපියල් බිලියන 36ක් වන අතර, මෙම වසර සඳහා පමණක් ඇස්තමේන්තු කර ඇති ආදායමෙන් රුපියල් බිලියන 10කි.

මේ අතර, 2024 සඳහා සුඛෝපභෝගී මෝටර් රථ මගින් ලැබුණු රජයේ බදු ආදායම රුපියල් බිලියන 3.01කි.

ශ්‍රී ලංකාව 2018 දී වාහන ආනයනය සඳහා ඩොලර් බිලියන 1.9ක් සහ 2019 දී ඩොලර් බිලියන 1.4 ක් වියදම් කර ඇති බව වාර්තා වේ.

2024 සැප්තැම්බර් අග වන විට රජයේ මුළු විදේශ ණය ප්‍රමාණය ඩොලර් බිලියන 38.3ක් වූ බැවින්, ආනයන සඳහා අවසර දීම මධ්‍යයේ රටේ මූල්‍ය බැඳීම් ප්‍රධාන ගැටලුවක් ලෙස පවතී.

කෙසේවෙතත්, මේ සම්බන්ධයෙන් ශ්‍රී ලංකා මහ බැංකුවේ අධිපතිවරයා කළ ප්‍රකාශයන්ට අනුව, ණය ප්‍රතිව්‍යුහගත කිරීමේ ක්‍රියාවලිය අවසන් වීමෙන් පසු, මෙම වසර අවසන් වන විට විදේශ සංචිත රුපියල් බිලියන 7 දක්වා ළඟා වුවහොත්, ඉදිරි වසර 10 තුළ වාර්ෂිකව රුපියල් බිලියන 3-4ක ගෙවීම් කළමනාකරණය කළ හැකි වේ.