January 7, 2024

ශ්‍රී ලංකාවේ යෝජිත කොළඹ උතුරු වරාය මගින් සැළකිව යුතු අහිතකර අවශේෂ බලපෑම් ගණනාවක් ඇති කිරීමට ඉඩ ඇති බව ඒ සම්බන්ධයෙන් අලුතින් නිකුත් කරන ලද පාරිසරික බලපෑම් තක්සේරුව මගින් පෙන්වා දී තිබේ.

මෙම ව්‍යාපෘතිය ප්‍රධාන වශයෙන් සාගර පරිසරයට බලපාන බැවින් ව්‍යාපෘතියේ ආර්ථික ප්‍රතිලාභ සහ බලපෑම බලධාරීන් විසින් පුළුල් ලෙස කිරා මැන බැලිය යුතු බව වාර්තාවෙන් නිර්දේශ කරයි.

AECOM Infrastructure & Environment UK Limited විසින් පිටු 549කින් යුතුව නිකුත් කළ පාරිසරික බලපෑම් තක්සේරුව මහජන අදහස් සඳහා වෙරළ සංරක්ෂණ දෙපාර්තමේන්තුව විසින් නිකුත් කර ඇත.

ශ්‍රී ලංකා වරාය අධිකාරියේ සභාපති කීත් බර්නාඩ් පැවසුවේ ශක්‍යතා අධ්‍යයනයක් ද සිදු කර ඇති අතර එය තවමත් ආරම්භක මට්ටමේ පවතින බැවින් ව්‍යාපෘතිය පිළිබඳ තවදුරටත් බලාපොරොත්තු තබාගත හැකි බවයි.

අවශේෂ බලපෑම් වැදගත් වන්නේ ඒවා අවම කිරීමේ හෝ වළක්වා ගැනීමේ පියවර යෙදීමෙන් පසුවය.

“මූලික වශයෙන් දියකඩනය සහ ගංගා පවුර ඇතුළු ව්‍යුහයන් පැවතීම හේතුවෙන් භෞතික සමුද්‍ර පරිසරයේ වෙනස්වීම් සමඟ සැළකිව යුතු අවශේෂ බලපෑම් සම්බන්ධ වේ” යනුවෙන් පාරිසරික බලපෑම් තක්සේරුව මගින් දක්වා ඇත.

ව්‍යාපෘතියේ ස්වභාවය සහ පරිමාණය සමඟ මේවා බොහෝ දුරට නොවැළැක්විය හැකි ඒවා බව ද එහි දක්වා තිබේ.

“එබැවින් සංවර්ධනයෙන් ඇති විය හැකි පුළුල් ආර්ථික ප්‍රතිලාභවලට එරෙහිව මෙම අහිතකර බලපෑම් අදාළ බලධාරින් කිරා බැලීම වැදගත් වනු ඇත” යනුවෙන් එහි සඳහන් වේ.

වාර්තාව සැළකිව යුතු අහිතකර අවශේෂ බලපෑම් 27ක් හඳුනාගෙන ඇත.

වරාය යටිතල ව්‍යූහය ඉදිකිරීම මෙන්ම දිය කඩන සහ ගංගා පුහුණු පවුර වැනි නව වරාය ව්‍යුහයන්ගේ භෞතික පැවැත්ම හේතුවෙන් තරංග තත්ත්වයන් සහ වෙරළාසන්න රූප විද්‍යාව (වෙරළ පද්ධතිවල හැඩය සහ ව්‍යුහය) වෙනස් වීම මත ගල්පර, මොලූස්කාවන්, කකුළුවන්, පොකිරිස්සන් සහ ඉස්සන් ,කැස්බෑවන්, මත්ස්‍යයන් සහ මැක්‍රෝසූබෙන්තෝස් වැනි සතුන්ගේ වාසස්ථාන විනාශයට පත්වීම බලපෑමක් විය හැකි බවට හඳුනාගෙන ඇත.

ඉදිකිරීම් කොන්ත්‍රාත්කරු භෞතික කටයුතු කරන බැවින්, ඒවා ක්‍රියාත්මක කිරීමේ වගකීම ශ්‍රී ලංකා වරාය අධිකාරිය විසින් දරනු ලැබුවද, ටෙන්ඩර් ලේඛනවලට එහි යෝජිත අවම කිරීමේ ක්‍රම සහ පාරිසරික සහ සමාජ කළමනාකරණ සැලැස්ම ඇතුළත් කරන ලෙස එම පාරිසරික බලපෑම් තක්සේරුව රජයෙන් ඉල්ලා සිටී.

දැනට පවතින කොළඹ වරායේ ගැඹුර මීටර් 15ත් 18ත් අතර වන බැවින් සීමාවන් කිහිපයකට යටත්ව පවතී.

මේ හේතුවෙන් නවතම වර්ගයේ බහාලුම් නැව් එහි නැංගුරම් දැමිය නොහැකි වීම දැනට ගැටලුවක් වී තිබේ.

 

42.31%
17.27%
32.76%