January 14, 2025

මෙරට දැනට ධාවනය වන බොහෝ බස් රථ ලොරි චැසි මත ඉදිකර ඇති බවත් ඒවා මගී සුවපහසුවට ගැළපෙන නවීන පොදු ප්‍රවාහන ප්‍රමිතීන්ට අනුකූල නොවන බවත් පෙනීගොස් තිබේ.

මෝටර් රථ ප්‍රවාහන දෙපාර්තමේන්තුවේ කොමසාරිස් ජනරාල් නිශාන්ත අනුරුද්ධ වීරසිංහ පවසන්නේ රටේ ආර්ථික තත්ත්වය හමුවේ ලොරි චැසි මත ඉදිකරන ලද බස් රථ මුල් සමයේ ඉන්දියාවෙන් ආනයනය කර ඇති බවයි.

දේශීය ප්‍රවාහන අංශයේ දියුණුවත් සමඟ මගී සුවපහසුව වැඩි දියුණු කිරීම සඳහා නව බස් රථ ආනයනය කිරීමට නියමිත බව ද ඔහු සඳහන් කරයි.

“මගී ප්‍රවාහන සේවා සඳහා දැනට භාවිත කරන සියලුම බස් රථ මගී ප්‍රවාහන සේවා සඳහා දෙපාර්තමේන්තුවේ ලියාපදිංචි කර තිබෙන්නේ. ඒවායේ මුල් පෙනුම වෙනස් කරන ආකාරයේ වෙනස් කිරීම් සිදුකරන්න දැනට අවසර නැහැ,” යනුවෙන් ඔහු පවසයි.

ජාතික ප්‍රවාහන කොමිෂන් සභාව යටතේ ක්‍රියාත්මක වන පෞද්ගලික බස් රථ සහ ශ්‍රී ලංකා ගමනාගමන මණ්ඩලයට (SLTB) අයත් බස් රථ ඇතුළුව දැනට තිබෙන බස් රථ ප්‍රධාන වශයෙන් ඉන්දියාවෙන් ආනයනය කරන ලද ඒවාය.

කෙසේවෙතත්, මගී ප්‍රවාහනය සඳහා පෞද්ගලික සහ ශ්‍රී ලංගම බස් සේවා ප්‍රමාණවත් නොවන බව මහජනතාවගේ චෝදනාවයි.

“දේශීය ප්‍රවාහන අංශයේ ගුණාත්මකභාවය සහ සේවා ප්‍රමිතීන් වැඩිදියුණු කිරීම සඳහා, පවතින බස් රථ වෙනුවට නවීන ප්‍රමිතීන්ට අනුකූල බස් රථ ආදේශ කළ යුතුයි. ඒ වගේම බස් රථවල අනවශ්‍ය වෙනස් කිරීම් සිදුකරන්නත් බැහැ,” යැයි කොමසාරිස් ජනරාල්වරයා පවසයි.

මෙම ගැටලු විසඳීම සඳහා, රජය බස් රථවල ඉදිරිපස එල්ලා ඇති මල්මාලා, ප්ලාස්ටික් මල්, සෙල්ලම් බඩු, බැලූන් සහ රියදුරුගේ දෘශ්‍යතාවට බාධා කරන වෙනත් සැරසිලි ඉවත් කිරීම වැනි ක්ෂණික පියවර හඳුන්වා දී ඇත.

මීට අමතරව, සමහර බස් රථ ප්‍රමිතීන්ට නොගැළපෙන ලෙස පාද තබා ගැනීමට ප්‍රමාණවත් ඉඩකඩ නොමැතිව නිර්මාණය කර ඇති ආසන සැකසුම් ද දැකගත හැකිය.

බස් රථවල අනවශ්‍ය ස්ටිකර් ද ගැටලු මතුකරන බව හඳුනාගෙන ඇත.

නව ප්‍රමිතීන් සකස් කිරීමේ පියවරක් ලෙස මෙම ගැටලු විසඳීමට රජය පියවර ගනිමින් සිටින බව ද කොමසාරිස් ජනරාල්වරයා පවසයි.

භාණ්ඩාගාරයට බරක් එකතු නොවන ලෙස බස් රථ ආනයනය කිරීම සඳහා ඉදිරි අයවැයෙන් අරමුදල් වෙන් කිරීමට රජය සැලසුම් කර තිබේ.

මෙම බස් රථ සඳහා මූල්‍ය පහසුකම් සපයනු ලබන්නේ ඩිපෝවලට පවරා ඇති බැංකු ණය හරහා වන අතර, මෙහෙයුම් ආදායම ණය ආපසු ගෙවීම සඳහා යොදා ගනී.

දැනට, ශ්‍රී ලංකා ගමනාගමන මණ්ඩලය බස් රථ 5,000ක් පමණ ධාවනය කරයි.

එම ප්‍රමාණය සුමට මෙහෙයුමක් පවත්වා ගැනීම සඳහා අවශ්‍ය බස් රථ 7,700යේ ප්‍රමාණයට වඩා බෙහෙවින් අඩුය.

මේවායින් 450ක් පමණක් නව බස් රථ වන අතර ඉතිරි ඒවායින් බහුතරය අවුරුදු 15කට වඩා පැරණි ඒවා වේ.

ප්‍රවාහන අංශය වැඩිදියුණු කිරීමේ අවසාන අදියරේ පියවරක් ලෙස, පැය විසිහතර පුරාම සහ වසර පුරා අඛණ්ඩ බස් මෙහෙයුම් සහතික කිරීම සඳහා ජාතික ගමනාගමන කොමිසමේ සහ ශ්‍රී ලංකා ගමනාගමන මණ්ඩලයේ කාලසටහන් ඒකාබද්ධ කිරීමට අමාත්‍යාංශය සැලසුම් කරයි.

නව ප්‍රමිතීන් මාසයක් ඇතුළත හඳුන්වා දී බලාත්මක කිරීමට අපේක්ෂා කර ඇත.

බලපත්‍ර අලුත් කිරීමේ ක්‍රියාවලියේදී සහ අහඹු පරීක්ෂණ හරහා බස් රථවල ප්‍රමිතිය පරීක්ෂා කරනු ලබන බව කොමසාරිස් ජනරාල්වරයා වැඩිදුරටත් පවසයි.

42.31%
17.27%
32.76%