November 10, 2024

වී මිලදී ගැනීම සඳහා එළඹෙන මහ කන්නයට පෙර වී අලෙවි මණ්ඩලයට මහා භාණ්ඩාගාරයෙන් ණයක් ලබා ගැනීමට කෘෂිකර්ම අමාත්‍යාංශය සැලසුම් කර තිබේ.

කෘෂිකර්ම අමාත්‍යාංශයේ ලේකම් එම්.පී.එන්.එම්. වික්‍රමසිංහ පවසන්නේ අමාත්‍යාංශයේ ඉලක්කය මාස හයක් ඇතුළත ණය ගෙවීම බවයි.

“දේශීය වෙළෙඳපොළට සහල් නිකුත් කිරීම පාලනය කිරීම සඳහා රජය වී තොග තබා ගැනීම වැදගත්. ප්‍රශ්නය වන්නේ රජයට තොග නොමැති වීම නිසා ඒ වෙනුවෙන් මෝල් මත යැපීමට සිදුව තිබීමයි,” යනුවෙන් ඔහු පවසා තිබේ.

රජය විසින් පවත්වාගෙන යනු ලබන වී අලෙවි මණ්ඩලය නොවිසඳී පවතින පාඩු සමඟ මූල්‍යමය වශයෙන් අර්බුදයක සිටී.

වසර දෙකකට පෙර වී මිලදී ගැනීමේ යාන්ත්‍රණය අත්හිටුවා තිබියදීත්, 2023 සඳහා වී අලෙවි මණ්ඩලයේ මෙහෙයුම් හේතුවෙන් රුපියල් මිලියන 1,248.74ක අලාභයක් සිදුව තිබේ.

එය පෙර වසරේ අලාභය වන රුපියල් මිලියන 741.66ට වඩා රුපියල් මිලියන 507.08ක පිරිහීමකි.

ජාතික විගණන කාර්යාලයේ වාර්තා පෙන්වා දෙන්නේ මෙම මූල්‍ය පසුබෑම සඳහා ප්‍රධාන වශයෙන් හේතුවී ඇත්තේ අනෙකුත් ආදායම් රුපියල් මිලියන 36.80කින් අඩුවීම සහ මූල්‍ය වියදම් රුපියල් මිලියන 717.23කින් ඉහළ යෑම බවයි.

වී අලෙවි මණ්ඩලයේ ණයහිමියන්ගේ ශේෂය වසර හතරකට වැඩි කාලයකට අදාළව පැවති රුපියල් මිලියන 6,723.67ක ශේෂය ද ඇතුළුව 2020 දෙසැම්බර් 31 වන විට රුපියල් මිලියන 7,115.84ක් වී තිබේ.

මෙම ණය මුදලින් සැළකිව යුතු කොටසක් එනම් රුපියල් මිලියන 6,684.55ක් මහා භාණ්ඩාගාරයට ගෙවිය යුතු බවත්, 2023 අප්‍රේල් මාසය වන විට මෙම ශේෂය පියවීමට කිසිදු ක්‍රියාමාර්ගයක් ගෙන නොතිබූ බවත් විගණන වාර්තාව අනාවරණ කළේය.

මහා භාණ්ඩාගාරයෙන් සහ රාජ්‍ය බැංකුවලින් ණය පහසුකම් ලබා ගැනීමට මණ්ඩලයට බල කරමින් වෙළෙඳපොළ වටිනාකමට වඩා අඩු මිලට වී විකිණීමෙන් වී අලෙවි මණ්ඩලයේ මූල්‍ය ගැටලු උග්‍ර වී ඇත.

2020 දෙසැම්බර් වන විට වී මිලදී ගැනීම් සහ මෙහෙයුම් වියදම් සඳහා එකතු වූ ණය රුපියල් මිලියන 22,652.79ක් වූ අතර අමතර පොලිය රුපියල් මිලියන 28.67කි.

ජාතික විගණන කාර්යාලයට අනුව, වී අලෙවි මණ්ඩලයේ ශුද්ධ වත්කම් 2017 දී රුපියල් මිලියන 12,548.69ක සෘණ අගයක සිට 2023 දී රුපියල් මිලියන 14,656.26 දක්වා අඛණ්ඩව අඩුවෙමින් පවතින අතර, රජයේ ආධාර නොමැතිව වගකීම් පියවීමට ඇති හැකියාව දුර්වල මට්ටමක පවතී.

“රජයේ මූල්‍ය ආධාර නොමැතිව එහි වගකීම් පියවීමට මණ්ඩලයට මූල්‍ය ශක්තියක් නොමැත,” යනුවෙන් ජාතික විගණන කාර්යාලය සඳහන් කරයි.(Sunday Morning)

 

42.31%
17.27%
32.76%