December 22, 2024

මධ්‍යම අධිවේගී මාර්ග ව්‍යාපෘතියේ I කොටස ඉදිකිරීම සඳහා අනුමත කර මුදා හරින ලද චීන අරමුදල් සුදානම් කර ගැනීමට මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරිය තවමත් ගැටලුවකට මුහුණ දී සිටින බව වාර්තා වේ.

ඔක්තෝබර් මාසයේදී ප්‍රවාහන හා මහාමාර්ග අමාත්‍යාංශය I කොටස සඳහා රුපියල් බිලියන 7.5ක් ලබා ගැනීමට අනුමැතිය ඉල්ලා කැබිනට් පත්‍රිකාවක් ඉදිරිපත් කර තිබේ.

එසේ වුවද, ව්‍යාපෘතිය නැවත ආරම්භ කිරීම සඳහා මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරිය වෙත තවමත් අරමුදල් ලැබී නොමැති බව දැනගන්නට තිබේ.

2018 දී ශ්‍රී ලංකාවේ එවක චීන තානාපති Cheng Xueyuan එවක අගමැති රනිල් වික්‍රමසිංහට දන්වා සිටියේ මධ්‍යම අධිවේගී මාර්ග ව්‍යාපෘතියේ පළමු අදියර සඳහා චීන රජය ඩොලර් බිලියන 1ක අරමුදල් අනුමත කර ඇති බවයි.

කඩවත සිට මීරිගම දක්වා වූ කිලෝමීටර් 36.5ක දුර ප්‍රමාණය 2015 වසරේ දී චීනයේ ලෝහ කර්මාන්ත සංස්ථාව සමග ගිවිසුම්ගත කර ඇත.

ඒ සඳහා දළ වශයෙන් රුපියල් මිලියන 158ක් වැය වනු ඇතැයි අපේක්ෂා කරන ලද අතර, මූලික වශයෙන් චීනයේ අපනයන-ආනයන (එක්සිම්) බැංකුවේ ණයක් මඟින් අරමුදල් සපයන ලදී.

ණය කොන්දේසි අවසන් කිරීමෙහි දිගුකාලීන ප්‍රමාදයන් සහ මුළු ණය මුදලින් 15%ක කොටස සපුරාලීමට රජයට ඇති නොහැකියාව පිරිවැය ඉක්මවා යෑ මට හේතු වී ඇතැයි වාර්තා වේ.

ප්‍රමාදයේ ප්‍රතිඵලයක් ලෙස, I කොටසේ ප්‍රක්ෂේපිත වියදම් 2020 වන විට ඩොලර් මිලියන 158 සිට ඩොලර් මිලියන 194 දක්වා ඉහළ ගොස් ඇති අතර, එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙස රජයට 2020 දී ගෙවා තිබූ රුපියල් බිලියන 8ක අත්තිකාරමක් ගෙවීමට සිදුවී ඇත.

සැලසුම් කර ඇති සිව් අවුරුදු ව්‍යාපෘතිය 2020 දී ආරම්භ වූ නමුත් ශ්‍රී ලංකාවේ ආර්ථික අර්බුදය හේතුවෙන් අත්හිටුවන ලදී.

ප්‍රතිපාදන අඩුවීම හේතුවෙන් ගැටලු මතු වුවද, දැනට ක්‍රියාත්මක වන අධිවේගී මාර්ග සංවර්ධන ව්‍යාපෘති කිසිවක් අත්හැරීමේ සැලසුමක් නොමැති බව මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරිය පවසා තිබේ.

මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරියේ අධ්‍යක්ෂ ජනරාල් S.M.P. සූරියබණ්ඩාර පවසන්නේ අධිවේගී මාර්ග ඉදිකිරීම් ප්‍රමාදයට ආයෝජකයන් නොමැතිකම හේතු වූ බවයි.

මේ වන විට, මධ්‍යම අධිවේගී මාර්ග ව්‍යාපෘතිය සඳහා පවතින අරමුදල් විධිවිධාන අවසන් කිරීමට එම අධිකාරිය උත්සාහ කරයි.

“මෙම ව්‍යාපෘතියෙන් උපරිම ප්‍රතිලාභ ලබා ගැනීමට නම්, අපි කොටස් හතරම සම්පූර්ණ කළ යුතුයි,” සූරියබණ්ඩාර පැවසීය.

“එබැවින්, මධ්‍යම අධිවේගී මාර්ග ව්‍යාපෘතියේ I කොටස මේ මොහොතේ අපගේ අංක එකේ ප්‍රමුඛතාවයි.” යැයි ද ඔහු සඳහන් කර තිබේ.

මේ වන විට මධ්‍යම අධිවේගී මාර්ග ව්‍යාපෘතියේ මීරිගම සිට කුරුණෑගල දක්වා II කොටස ප්‍රධාන කොටස් හතරෙන් අවසන් කර ඇති එකම කොටස වේ.

පොතුහැර සිට ගලගෙදර දක්වා කොටසේ (III කොටස) ඉදිකිරීම් ද මේ වන විට සිදුවෙමින් පවතී.

කඩවත සිට දඹුල්ල දක්වා අධිවේගී මාර්ගයේ සම්පූර්ණ දිග කිලෝමීටර 136.9ක් වන අතර එය ගම්පහ, කුරුණෑගල, කෑගල්ල සහ මාතලේ යන දිස්ත්‍රික්ක හතර හරහා ගමන් කරයි.

අධිවේගී මාර්ගය තුළ අන්තර් හුවමාරු 14ක් ඇති අතර ඒවාට පද්ධති අන්තර් හුවමාරු තුනක් (කඩවත, විල්වත්ත සහ පොතුහැර) සහ අඹේපුස්ස හන්දිය ඇතුළුව සේවා අන්තර් හුවමාරු 12ක් ඇත.

සූරියබණ්ඩාර පැවසුවේ චීන අරමුදල්වල ගැටලු හේතුවෙන් මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරිය මධ්‍යම අධිවේගී මාර්ග ව්‍යාපෘතිය ඉදිකිරීමේදී අරගල කරන බවත් පොතුහැර සිට ගලගෙදර දක්වා කොටස ශ්‍රී ලංකා රජයෙන් අරමුදල් සපයන බවත්ය.

රුවන්පුර අධිවේගී මාර්ග ව්‍යාපෘතිය තාවකාලිකව අත්හිටුවා තිබියදී ආසියානු සංවර්ධන බැංකුවේ අරමුදල් යටතේ ඉදිකරන ලද වරාය ප්‍රවේශ එලිවේටඩ් අධිවේගී මාර්ගය ඉදිකිරීම වැනි වෙනත් ව්‍යාපෘති සඳහා ද මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරිය කටයුතු කරමින් සිටින බව ඔහු පැවසීය.

දැනට, මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරිය සතුව දක්ෂිණ අධිවේගී මාර්ග ව්‍යාපෘතිය, පිටත වටරවුම් අධිවේගී මාර්ග ව්‍යාපෘති III අදියර, සහ ලෝක බැංකුවේ අරමුදල් සහිත ප්‍රවාහන සම්බන්ධතා සහ වත්කම් කළමනාකරණ ව්‍යාපෘතිය වැනි මුල පිරීම් ඇතුළුව දැනට පවතින ව්‍යාපෘති 16ක් පමණ ඇත.

සූරියබණ්ඩාරට අනුව, මීට පෙර ආරම්භ කරන ලද සංවර්ධන ව්‍යාපෘති නිම කිරීම කෙරෙහි අධිකාරිය සිය පූර්ණ අවධානය යොමු කර ඇත.

මධ්‍යම අධිවේගී මාර්ගයේ නිම නොකළ කොටස් චීන කළමනාකාරීත්වය යටතේ නිම කිරීමේ වැදගත්කම ජනාධිපති අනුර කුමාර දිසානායක පසුගිය සතියේ පාර්ලිමේන්තු සංකීර්ණයේ පැවති චීන මහජන දේශපාලන උපදේශක සමුළුවේ ජාතික කමිටුවේ උප සභාපති Qin Boyong සමඟ පැවති හමුවකදී අවධාරණය කර ඇත.

ශ්‍රී ලංකාවේ සංවර්ධනය සඳහා ඒවායේ වැදගත්කම අවධාරණය කරමින් මෙම ව්‍යාපෘති ආරම්භ කිරීම කඩිනම් කිරීමට බලාපොරොත්තු වන බව ඔහු ප්‍රකාශ කළේය.

ශ්‍රී ලංකාව සමඟ සබඳතා ශක්තිමත් කිරීමට චීනයේ කැපවීම Qin යළිත් තහවුරු කළ අතර මධ්‍යම අධිවේගී මාර්ගය වැනි යටිතල පහසුකම් ව්‍යාපෘති ඉදිරියට ගෙන යෑම සඳහා සහයෝගීතාවද ප්‍රකාශ කර ඇත.

42.31%
17.27%
32.76%