January 15, 2025

රජය මගින් නිකුත් කර ඇති ගැසට් නිවේදනය මඟින් නිෂ්පාදන බදු ව්‍යුහය ඉස්මතු කර පෙන්වන බවත්, වාහන සඳහා වන අවසන් බද්ද බහුවිධ බදු සහ අමතර වියදම් මත රඳාපවතින බවත් ශ්‍රී ලංකා වාහන ආනයනකරුවන්ගේ සංගමයේ සභාපති ප්‍රසාද් මානගේ පවසයි.

“වාහන ආනයනය සඳහා රජයේ නිෂ්පාදන බදු 200% සහ 300% අතර පරාසයක පවතිනවා. සමහර වාහන 400% හෝ 500% තරම් ඉහළ බදුවලට මුහුණ දෙනවා” ඔහු පෙන්වාදෙයි.

මෙම සංඛ්‍යා සංකීර්ණ මිලකරණ ව්‍යුහයක එක් කොටසක් පමණක් නියෝජනය කරන බව ද ප්‍රසාද් මානගේ පැහැදිලි කරයි.

වාහන ආනයනය සඳහා වන මුළු බදු ප්‍රමාණය තීරණය කිරීම සඳහා බදු වර්ග හතරක් ඇත. ඒවාට ඇතුළත් වන්නේ; වාහන බදු, සුඛෝපභෝගී බදු, රේගු බදු සහ එකතු කළ අගය මත බද්ද යි.

“වාහනයේ වටිනාකම මත පදනම්ව ගණනය කරන ලද විශේෂ ආනයන බද්දක් ඇතුළුව අනෙකුත් බදු, සුඛෝපභෝගී බදු, රේගු බදු සහ පවතින 18% වැට් බද්ද – පිරිවැය, රක්ෂණය සහ CIF (පිරිවැය, රක්ෂණය සහ භාණ්ඩ ප්‍රවාහනය) අගය සමඟ එකතුවිය යුතුයි”

“සමහර අවස්ථාවලදී, ඇතැම් වාහනවල සමුච්චිත බදු 600% කින් ඉහළ යා හැකිය, ”ප්‍රසාද් මානගේ පෙන්වා දෙයි.

ආනයන ක්‍රියාවලිය නිල වශයෙන් ආරම්භ වීමට පෙර අත්තිකාරම් ගෙවීමෙන් හෝ වාහන වෙන්කරවා ගැනීමෙන් වළකින ලෙස ඔහු මහජනතාවට දැනුම් දෙන අතර, සියලු බදු ගණනය කිරීමෙන් පසුව පමණක් අවසාන පිරිවැය පැහැදිලි වනු ඇති බවට ද අනතුරු අඟවයි.

ව්‍යාකූලත්වය තිබියදීත්, පෙට්‍රල් සහ හයිබ්‍රිඩ් වාහන සඳහා මූලික මිල ලැයිස්තුගත කිරීම් මේ වන විට ආයතන විසින් සිදුකරමින් පවතී.

මේ අතර, ලංකා වාහන ආනයනකරුවන්ගේ සංගමයේ සභාපති සම්පත් මෙරෙන්චිගේ, පැරණි වාහන ආනයනය සඳහා පනවා ඇති සීමාවන් නැවත සලකා බලන ලෙස රජයෙන් ඉල්ලා සිටියි.

නිෂ්පාදනය කළ දින සිට වසර පහකට වැඩි වාහන ආනයනය කිරීමට අවසර දෙන ලෙස ඔහු යෝජනා කරයි.

මෙමගින් පිරිවැය අඩුකර පාරිභෝගික විකල්පයන් පුළුල් කළ හැකි බවට ද ඔහු පෙන්වා දී තිබේ.

42.31%
17.27%
32.76%