November 7, 2024

රට තුළ පවතින විදේශ ගමන් බලපත්‍ර අර්බුදයට පරිපාලනයේ වැරදි කළමනාකරණය සහ ප්‍රමාණවත් සැලසුමක් නොමැතිකම ප්‍රධාන දායකත්වයක් සපයන බව ශ්‍රී ලංකා ආගමන හා විගමන නිලධාරීන්ගේ සංගමය නිවේදනයක් නිකුත් කරමින් පවසයි.

එම සංගමයට අනුව, මේ සම්බන්ධයෙන් වෙනත් පාර්ශ්ව විසින් නිකුත් කරන ලද ප්‍රකාශ බොහෝ විට පරස්පර විරෝධී සහ නොමඟ යවන සුළු ඒවා වන අතර, සැබෑ තත්ත්වය පැහැදිලි කිරීමට සහ අර්බුදය විසඳීමට කඩිනම් පියවර ගන්නා ලෙස ඔවුන්ට බල කර සිටී.

ආගමන විගමන පනත මගින් නියම කර ඇති අන්තර්ජාතික ප්‍රමිතීන්ට අනුකූලව ගමන් බලපත්‍ර නිකුත් කිරීමේදී ආගමන හා විගමන දෙපාර්තමේන්තුව තීරණාත්මක කාර්යභාරයක් ඉටු කරන බව සංගමය අවධාරණය කළේය.

හදිසි අවස්ථාවලදී ඇතුළුව අඛණ්ඩ ආගමන හා විගමන සේවා පැය විසිහතර පුරා සපයනු ලැබුවද, විදේශ ගමන් බලපත්‍ර නිකුත් කිරීම මෙම වසර මුලදී ආරම්භ වූ අකාර්යක්ෂමතාවන් නිසා අඩාල වී ඇති බවත් අද දක්වාම එම තත්ත්වය පවතින බවත් එම නිවේදනයේ වැඩිදුරටත් සඳහන් වේ.

අර්බුදයට හේතු වූ කරුණු ලෙස එම සංගමය විසින් පහත කරුණු විස්තර කරන ලදී.

1. නියමිත වේලාවට මිලදී ගැනීම් සිදු නොකිරීම.

2. ජනතා ඉල්ලුම නිවැරදිව පුරෝකථනය නොකිරීම.

3. නියමිත ගමන් බලපත්‍ර තොග නොමැති වීම

4. පවතින කොන්දේසි කාර්යක්ෂම හා කඩිනම් කිරීමකින් තොරව නොසැළකිලිමත් ලෙස කලින් මාර්ගගත අයදුම් කිරීමේ ක්‍රියාවලියක් ආරම්භ කිරීම සහ එය අසාර්ථක වූ පසු එය අත්හැර දැමීම

5. ඉහළ පරිපාලනයේ කිහිප දෙනෙකු විසින් පමණක් තීරණ ගැනීම (පාලක ජනරාල් / අතිරේක පාලක ජනරාල් /නියෝජ්‍ය පාලන සහ තොරතුරු තාක්ෂණ පාලක)

6. තීරණ ගැනීමේ ක්‍රියාවලියේ දී දෙපාර්තමේන්තු නිත්‍ය කාර්ය මණ්ඩල සාමාජිකයන් නොසැළකීම සහ තීරණ අත්තනෝමතික ලෙස ක්‍රියාත්මක කිරීම

7. නියමු ව්‍යාපෘතියක් හෝ සැබෑ ඌනතා අධ්‍යයනයකින් තොරව ව්‍යාපෘති ක්‍රියාත්මක කිරීම

8. පසු විපරම් කාර්යයන් නොකිරීම

9. දේශපාලන අධිකාරියේ අදහස් හා නියෝග අවිචාරවත් ලෙස ක්‍රියාත්මක කිරීම

10. රාජ්‍ය සේවයට වඩා පෞද්ගලික අවශ්‍යතාවලට මුල්තැන දීම

එසේම එම සංගමය බලධාරීන් විසින් ගෙන ඇති ක්‍රියාකාරී ක්‍රියාමාර්ගවල අඩුපාඩු ද මෙලෙස පෙන්වා දී ඇත.

1. දුරකථනයෙන් කරන විමසීම්වලට පිළිතුරු දීමට විධිමත් ක්‍රමයක් හඳුන්වා දී නොතිබීම

2. වගකිවයුතු නිලධාරීන් රාජකාරියට නොපැමිණීම සහ අවම වශයෙන් දුරකථන ඇමතුම්වලට ප්‍රතිචාර නොදැක්වීම

3. මාධ්‍ය හරහා ලබාගත හැකිව තිබූ සහයෝගය ලබා නොගැනීම

4. දෙපාර්තමේන්තු පරිශ්‍රයට පැමිණ විමසීම් කරන සේවාදායකයන්ට පවා සාර්ථක පිළිතුරු සැපයීමේ ක්‍රමයක් හඳුනා නොගැනීම සහ ක්‍රියාත්මක නොකිරීම

5. පළපුරුදු, නිත්‍ය සේවක ප්‍රජාවගේ දැනුම හා අත්දැකීම් ලබා ගැනීමට පියවර නොගැනීම

6. සේවක ප්‍රජාව පීඩාකාරී රාජකාරි පරිසරයක සිරකර තැබීම

7. සතුටුදායක සහ ප්‍රසන්න පරිසරයක සිදු කළ යුතු කටයුතු අසතුටුදායක සහ අප්‍රසන්න බවට පත් කිරීම

8. අසාධාරණ සහ නීති විරෝධී කොන්දේසි වහාම ක්‍රියාත්මක කිරීම සහ අසමාන සැළකීමේ ඇති වර්ධනය

9. බහුතරයේ අයිතීන් ලබා නොදී සුළුතරයේ අවශ්‍යතා සපුරාලීමට කටයුතු කිරීමෙන් සේවක කැපවීම අඩුවීම නිසා සමස්ත කාර්ය සාධනය අඩු වී රාජ්‍ය සේවය අඩාල වීම

හිස් විදේශ ගමන් බලපත්‍ර තිබීම සහතික කිරීමේදී සිදුවන සැළකිව යුතු අතපසුවීම් ද සංගමය පෙන්වා දුන්නේය.

කොවිඩ් වසංගතයෙන් පසු විදේශ ගමන් බලපත්‍ර සඳහා ඉල්ලුම ඉහළ ගිය නමුත් දෙපාර්තමේන්තුව ඒ අනුව එහි තොග වැඩි කර නැත.

අභියාචනාධිකරණය හිස් විදේශ ගමන් බලපත්‍ර 750,000ක් ලබා ගැනීමට අනුමැතිය ලබා දුන්නද, නව වෙළෙන්දාගෙන් සැපයුම ප්‍රමාද වීම අර්බුදය තවත් උග්‍ර කර ඇති බව සඳහන් කරන එම සංගමය උදාහරණයක් ලෙස, ඔක්තෝබර් 21 වැනි දින ඉල්ලුමට වඩා බෙහෙවින් අඩු හිස් ගමන් බලපත්‍ර 7,000ක් පමණක් ලබා දී ඇති බව පෙන්වා දෙයි.

ඔක්තෝබර් 27 වන විට එය 45,000ක් දක්වා සුළු වශයෙන් වැඩිවී තිබේ.

මෙම සැපයුම් හිඟය නිසා දෙපාර්තමේන්තුවට මහජනතාවට හෝ මාධ්‍යයට නිශ්චිත පිළිතුරු සැපයීම දුෂ්කර වී ඇති අතර, එය මහජන අතෘප්තිය තවත් උග්‍ර කරන බව සංගමය වැඩිදුරටත් පවසයි.

රජයේ නායකයන් හෝ මහජනතාව සම්බන්ධයෙන් ඉහළ පරිපාලනය විනිවිදභාවයෙන් කටයුතු නොකිරීම පිළිබඳව ද සංගමය කලකිරීම පළ කළේය.

පසුගිය දේශපාලන අධිකාරීන් යටතේ දේශපාලන පක්ෂපාතිත්වය මත පදනම් වූ පත්වීම් අත්තනෝමතික තීරණ ගැනීමට දායක වී ඇති බවට ඔවුහු අනතුරු ඇඟවූහ.

තවද, ආගමන විගමන දෙපාර්තමේන්තු බලධාරීන් විසින් විදේශ ගමන් බලපත්‍ර නිකුත් කිරීමේ සත්‍ය තත්ත්වය විෂය භාර ඇමැතිවරයාට පවා හෙළි නොකිරීම කණගාටුවට කරුණක් බවද එම නිවේදනයේ සඳහන් වේ.

මෙම ගැටලු විසඳීම සඳහා, වගකිව යුතු සියලුම පුද්ගලයන් වගකිව යුතු බවට විධිමත් පරීක්ෂණයක් පවත්වන ලෙසත්, පෞද්ගලික අවශ්‍යතාවලට වඩා කාර්යක්ෂම විසඳුම් සඳහා ප්‍රමුඛත්වය දෙන ලෙසත් එම සංගමය ඉල්ලා සිටී.

42.31%
17.27%
32.76%